Köp- & leveransvillkor - Privatkunder
På denna sida kan du läsa våra köp- & leveransvillkor för Privatkunder. Om du önskar läsa våra köp- & leveransvillkor för Företagskunder klickar du här.
Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad “du”) hos Amrox Group AB (Org.nr 556614-5974), ensam ägare av varumärket ”Mätforum” hädanefter kallat “Mätforum”, “Amrox”, “oss” eller “vi”, på Amroxs webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade “Webbplatsen”).
Priser och Beställning
Betalningsalternativ som erbjuds via Klarna är kortbetalning, direktbetalning, faktura samt delbetalning. Viktigt att veta är att vi erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. 3D Secure är en teknik framtagen av VISA för att verifiera dig som konsument när du betalar med ditt kort på Internet. Standarden används även av Mastercard. Fördelar för dig som konsument är att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte. Våra kortbetalningar hanteras av Klarna och de är licensierade för 3D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode) och certifierade enligt PCI DSS. De följer bankernas krav på sekretess och säkerhetcertifieringar. Beställning Hos Mätforum kan du beställa produkterna via Webbplatsen.
Leverans
Mätforum lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Om leveranstiden skulle avvika ifrån detta, meddelar Mätforum dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.
Frakt Mätforum använder Schenker AB (“Schenker”) som huvudspeditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produkten utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud och hemleverans samt pallförsändelser. Fraktavgiften är fast oberoende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp. Mätforum förbehåller sig rätten att ta ut extra fraktavgift för merkostnaden när fraktpriset motsvarar mer än 10% av ett ordervärde överstigande 10 000 SEK.
Transportskada Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du vår serviceavdelning via vårt kontaktformulär och anger ditt ärendenummer från speditören.
Shipment to foreign countries We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to [email protected]. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.
Ångrade köp
Vi vill att du som kund ska ha möjlighet att undersöka de produkter du köpt ifrån oss. Därför ger vi dig 30 dagar Nöjd-Kund-garanti. Har du för avsikt att utnyttja garantin önskar vi att du meddelar oss så snart du kan, dock senast inom 30 dagar från att produkt erhållits. För att vi ska kunna godkänna din retur i enlighet med Nöjd-Kund-garanti måste vissa kriterier vara uppfyllda. Kontakta oss via vårt kontaktformulär för mer information.
När man väljer att nyttja Nöjd-Kund-Garanti så står du som kund för returfrakten, denna går att köpa ifrån oss. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.
Outlösta paket För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Mätforum samt administrationsavgift. Detta gäller även om Mätforum har skickat produkten till kunden “fraktfritt”.
Ångerrätt Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning.
Undantag Ångerrätten gäller inte på specialtillverkade produkter som tillverkas efter din beställning. På produktsidan kan du hitta information om din produkt är en specialtillverkad produkt.
Återbetalning Återbetalningen kommer ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrar köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis om att du återsänt varan, beroende på vilket som sker först. Återbetalningen sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen, om vi inte kommer överens om något annat. Du som kund är ansvarig för den värdeminskning som uppstår om du hanterar varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Värdeminskning kan ske med upp till 100% av varans värde. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp.
Hur du ångrar ditt köp: Det lättaste sättet att göra en retur Det lättaste sättet att göra en retur på är att kontakta oss på [email protected] med ordernummer.
Du kan också kontakta oss via vårt kontaktformulär. Välj ärendekategori “Ärende”, ange ditt ordernummer som du hittar på din orderbekräftelse, samt vilka artiklar du avser att returnera. Normalt erhåller du ett svar ifrån oss om hur du går till väga för att skicka tillbaka paketet inom 24 timmar.
Vill du istället använda vår ångerblankett och skicka in, hittar du den för nedladdning här.
Returadress
Amrox Group AB
Västbergavägen 25
12630 HÄGERSTEN
Garanti och reklamation
Mätforum ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag. Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida.
I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.
Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
- En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
- Vanvård
- Onormal användning
- Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
- Det som anses vara förslitningsdelar t.ex. filter, munstycken och tillbehör
Om en skada uppstår, kontakta oss via vårt kontaktformulär så hjälper vi er med att skapa upp ett serviceärende. Uppge ditt ordernummer och en bild på serienumret (om det finns på produkten) samt en felbeskrivning för snabbare hantering.
Reklamation vid konsumentköp När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932), som ger dig 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.
Vid en reklamation som sker senare än 2 år från mottagandet behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten. Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
För mer information se www.konsumentverket.se.
Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta oss via vårt kontaktformulär, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer och bild på serienummer (om det finns på produkten) samt en felbeskrivning för snabbare hantering.
Vid en godkänd reklamation står vi för samtliga kostnader inklusive eventuella fraktkostnader.
Returadress
Amrox Group AB
Västbergavägen 25
12630 HÄGERSTEN
Tvist Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon.
Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.
Om du är konsument har du även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistelösning är:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se
EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken ec.europa.eu/consumers/odr/.
Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till Mätforum hanteras i enlighet med Mätforums policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Mätforum kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för marknadsföringsändamål. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till marknadsföring genom att meddela oss till [email protected], eller genom att uppdatera inställningarna för kommunikation som nämns i nyhetsbrevsutskicken.
Läs mer om vår policy här.
Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.
Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:
- Felaktigt publicerade priser
- Felaktiga specifikationer och tekniska data
- Felaktiga bilder
- Felaktig kompabilitet
Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt. Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.
Kontakta oss
Kundservice
Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.
Kontaktformulär
Mail: [email protected]
Serviceavdelningen
Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp
Kontaktformulär
Mail: [email protected]
Returadress:
Amrox Group AB
Västbergavägen 25
12630 HÄGERSTEN
Huvudkontor:
Amrox Group AB
Västra Rydsvägen 122
19631 KUNGSÄNGEN